Virveldon i flovent

Här diskuteras CFD-program använda i byggbranschen (ex. Flovent, Fluent)

Virveldon i flovent

Inläggav Jonas » ons 07 apr 2010, 11:42

Håller på att för första ggn simulera virveldon i flovent ( Swirl diffuser) och har kommit på några frågor.

Om man kollar i manualen nämner den att om man väljer att simulera en swirl diffuser i 3d ska man använda en "four facet hub" för att minimera den behövda meshen. Vad är skillnaden mellan 3d four facet hub och 2d med hub om smarparten ska fungera som en swirl diffuser på systemranden?

En annan fråga är om man sätter free area ratio som den fria ytan av den satta (ytter diameter-hub). Om detta är fallet, gör man även detta när den gäller fläktar?

Jag antar att man inte behöver bry sig om derrating factor när det intle handlar om fläktar?

/Jonas
Jonas

Utbildning: Civilingenjör
Bransch: VVS

Re: Virveldon i flovent

Inläggav georgh » ons 07 apr 2010, 13:25

Hej Jonas,

Påpekandet i manualen syftar till att göra dig uppmärksam på att om hubben blir liten och om du väljer att modellera denna i stor detalj så blir meshen stor. Om du vill placera din swirl diffuser på systemranden (som ett "inlet") tror jag att 2D alternativet går bra att använda. Ofta när man simulerar don i FloVENT så placeras de i samma linje som taket, eller systemrand etc.

Lite osäker på vad du menar med andra frågan. Formulera gärna om.

Precis som du skriver så behöver du inte tänka på derating factor i det här avseendet. Det är mer anpassat för fläkttillämpningar.

/Georg
georgh

Inläggav Jonas » ons 07 apr 2010, 14:53

Tackar för svaret och välkommen till forumet!

Den andra frågan. När man väljer axial fan väljer man ju en "outer diameter" och en "hub diameter". Som resultat får man då en yta från vilket flödet kommer. Normalt kommer denna yta att bestämma uthastigheten vid ett specifikt volumflöde och jag antar att det fungerar likadant här. vid ett virveldon är det skåror från vilka luften kommer, är det dessas andel av "outer diameter" ytan, minus "hub diamter" ytan som är free area ratio. Hur kommer luften att komma ut ur donet i modellen, jämt fördelat över "outer" minus "hub" ytan ur varje cell?, lika flöde överallt?

Gäller detta också när man simulerar fläktar ( att man sätter en open area ratio)

Hoppas det blev lite klarare. Jag har mina mistankar hur det kan vara, vill bara få dessa verifierade =)

/Jonas
Jonas

Inläggav georgh » tor 08 apr 2010, 12:22

Det stämmer som du skriver att den fria ytan är förhållandet mellan skårornas area mot utloppsarean. Dock så införs detta endast som ett engångsmotstånd, så flödet kommer fortfarande vara fördelat på hela arean. Det samma gäller för fläktar.

En liten not angående swirl diffusers: Kom ihåg att du måste skapa en "cut-out" och lägga på inloppssidan (alltså i taket om nu diffusern sitter i taket). I denna cut-out kan du sedan definiera det "ambient" villkor som ska användas för inloppet (temp. etc.). Just denna del skiljer sig lite ifrån objektet "square diffuser" där du anger ambient villkor direkt i konstruktionsdialogen. Se tutorial 7 för ytterligare info (maila mig om du vill ha denna).

/Georg
georgh

Inläggav Jonas » tis 13 apr 2010, 19:42

Vilken yta är free area ratio relaterad till?

FAR=fri area/YTA

1: YTA=ytan på yttre cirkeln (outer) minus innre cirkeln (hub)
2: YTA=ytan på yttre rektangel minus ytan innre rektangel (så som diffusern är representerad i programmet)

Behöver man verkligen göra en cut out om man har diffusern som 2D på systemranden i en kollapsad enclosure?
Jonas

Inläggav georgh » tis 20 apr 2010, 10:12

Hej igen,

Gjorde en liten kontroll på arean som du kallar YTA. Denna är lika för både alternativ 1 och 2 nedan, så jag antar att det inte spelar någon roll vilken som används. Du beräknar alltid FAR på geometrin som den ser ut i verkligheten.

Jag tror att du måste göra en cutout och placera utanför beräkningsdomänen i anslutning till swirl diffusern för att kunna speca ett ambient villkor.
georgh

Inläggav Jonas » fre 23 apr 2010, 00:06

Sant, dom är lika. Antog felaktigt att innerdiametern man specade blev lika som ena sidan av kvadraten i modellen ( så är fallet för ytterdiametern)

Är nog rätt att man måste göra en cutout ovan donen. Trodde jag löste detta genom att speca ett ambient för hela systemet. Det funkade för att få rätt tilluftsförhållanden men på något sätt påverkade det rummet också. tog upp det i en annan tråd.
Jonas

Återgå till CFD